Great Point – Vaikuttavan jäljillä

Tarinamme

"Great Point on maailman paras paikka ja se olisi hieno nimi yritykselle. Jos joskus perustan sellaisen, minulla on nyt nimi valmiina."
Näin ajattelin 17-vuotiaana vaihto-oppilaana, kun katselin maailmaa Nantucketin saaren pohjoiskärjessä olevan hiekkasärkän päästä. Saari sijaitsee Massachusettsin edustalla ja tunnetaan parhaiten valaanpyyntihistoriastaan, Moby Dick -romaanin alkukohtauksesta sekä silmäätekevistä, jotka viettävät saarella kesiään.

Great Pointiin pääsee maitse vain jos onnistunut hankkimaan siihen luvat ja käytössä on nelivetoauto, jolla voi puskea kahdeksan kilometriä pitkien hiekkadyynien läpi. Perillä tuntuu kuin olisi maailman ääressä. Meri on joka puolella, vaaleana hohtava hiekka upottaa, aurinko leikkii heinikossa ja kaiken yläpuolella kohoaa valkoinen majakka.

Kauneuden lisäksi syy mennä Great Pointiin on se, että se on saaren paras kalapaikka. Niemen kärjessä risteävät merivirrat houkuttelevat sinne pieniä kaloja, jotka puolestaan houkuttelevat isoja kaloja, jotka puolestaan houkuttelevat kalastajia.

Kun vaikuttavuuden kasvu on tärkeintä

A landscape photo of trees and an orange brick building
Oman yrityksen perustaminen oli unelmani vuosikausia, vaikka olin töissä muilla, journalistina, kirjankustantajana ja liikkeenjohtajana. Niissä tehtävissä näin, kuinka organisaatio voi olla muutoksen työkalu tai muutoksen jarru, sen mukaan kuinka se ymmärtää itsensä.

Matkan varrella opin itsestäni, että minua kiinnosti organisaatioissa se, mikä oli dynaamista. Silloinkin, kun on kysymys klassisista asioista, niissä pitää olla elävä komponentti, joka liittää ne nykyaikaan – muuten ne rapistuvat.

Ryhdyin toden teolla rakentamaan Great Pointia vuonna 2014. Aluksi tein sitä, mitä olin ennenkin tehnyt: viestintäsisältöjä. Mutta hiljalleen aloin erilaisten töiden kautta ymmärtää, että se, missä minua tarvittiin paljon enemmän, oli säätiöiden, kulttuurilaitosten ja kaupunkien strategiatyö.

Useimmat strategiakonsultit keskittyvät liikevaihdon tai kannattavuuden kasvuun. Ne ovat tietenkin tärkeitä, mutta on joukko toimijoita, joille vaikuttavuus siinä asiassa, mitä varten ne on perustettu, on lopulta merkittävintä: säätiöt, kulttuurilaitokset, julkiset organisaatiot sekä sellaiset yritykset, jotka perustelevat olemassaolonsa ennen kaikkea asiakkaan saaman hyödyn kautta.

Vaikuttavuutta ei ole ilman hyvin hoidettua taloutta, mutta vaikuttavuus on muutakin kuin taloutta – ja nämä mekanismit ovat minusta loputtoman kiinnostavia. Ja on paljon toimijoita, joille juuri tämä on olemassaolon tarkoitus. Siksi Great Point keskittyy vaikuttavuuden kasvuun.

Valikoitujen organisaatioiden strateginen kumppani

An image of a person playing violin
Korona-pandemian aikana laadin Great Pointille strategian, jossa päätin keskittyä tähän, ja se tie on ollut innostava ja asiakaspalautteen perusteella tarpeellinen. Yrityksestä on kehittynyt valikoitujen organisaatioiden strateginen kumppani, jonka työssä yhdistyvät perusteellinen analyysi, tulevaisuusajattelu ja vaikuttavuuden konkretisoiminen.

Se myös kasvaa, rauhallisesti, jatkuvasti vaativampien projektien, karttuvan osaamisen ja laajenevan verkoston voimalla. Ja tarkoituskin on kasvaa.

Strategiatyössä on loputtomasti ulottuvuuksia, mutta se tiivistyy aina mahdollisuuksiin ja valintoihin. Konsultin tehtävä on auttaa asiakasta näkemään ja artikuloimaan selkeitä vaihtoehtoja myös totutun ulkopuolella ja sen jälkeen valitsemaan, ei vain paras tarjolla olevista vaihtoehdoista, vaan johdonmukainen ja uskottava tie sinne.

Onnistuneen strategian ydin on se kohta, jossa toivottu ja mahdollinen löytävät toisensa. Minulle se on se täydellinen paikka, jota asiakkaiden kanssa etsin, Great Point.

Periaattemme

Great Point lähestyy jokaista työtä seuraavien periaatteiden kautta. Ne ovat sekä arvoja että ohjaavia periaatteita – ja lupaus asiakkaalle.

01

Uteliaisuus

Uteliaisuus on luovuuden edellytys. Vaikka tuntuisi, että asiat ovat jo selvillä, uteliaisuudelle on annettava tilaa. On kysyttävä, mistä on kysymys, miksi ja mitä on ilmassa sekä tietenkin: mitä vaihtoehtoja voimme nähdä, kun yritämme parhaamme.

02

Kuratointi

Maailma ilman kuratointia on kaaos. Uteliaisuutta on seurattava kuratointivaihe. Kuratointi tislaa esiin olennaisen ja ohjaa työn oikeaan suuntaan. Onnistuakseen se vaatii huomaavaisuutta, läpinäkyvyyttä ja päättäväisyyttä.

03

Selkeys

Selkeys on supervoima. Se on avain ymmärrykseen, toimintaan ja viestintään. Vaikuttavuus voi lopulta kiteytyä yhteen lauseeseen, jopa yhteen sanaan, joka kantaa mukanaan yhteistä oivallusta.

Jaakko Tapaninen lyhyesti

Yrittäjäksi Great Pointiin. Oli aika toteuttaa unelma ja ottaa askel tuntemattomaan. Vei vuosia ennen kuin oma ekologinen lokero löytyi, mutta kun se löytyi, tiesin olevani juuri siellä, missä haluan olla.
2014
Toimitusjohtaja Kotimaa Oy:ssa. Kun lopulta pääsin mediatalon kulmahuoneeseen, perinteinen lehtien ja kirjojen kustantaminen alkoi muuttua mahdottomaksi. Syvennyin saneeraamiseen ja uuden rakentamiseen tuhon keskellä.
2010
Kustannusjohtaja Kustannusosakeyhtiö Tammessa. Nyt oli aika vahvistaa johtamistaitoja suuressa talossa. Mutta sekin oli hauskaa, mm. Keltaista kirjastoa täydentäessä ja Harry Pottereita julkaistaessa.
1997
Yksi Nuorsuomalaisen puolueen perustajista. Kirjoitimme ystävieni Riston ja Jannen kanssa kirjan Ultimatum isänmaalle ja löysimme kohta itsemme pyörremyrskyn keskeltä perustamassa puoluetta. Mutta siihen jäi puoluepolitiikka minun osaltani.
1995
Päätoimittaja Image-lehdessä. Laman keskellä kehitimme avantgardistisesta albumista laajasti luetun nuoren polven kulttuuri- ja elämäntapalehden.
1991
Reportteri City-lehdessä. Nuorena taloustieteen opiskelijana löysin vastaperustetusta kaupunkilehdestä väylän intohimolle kehittää ympäröivää kaupunkia ja oppia journalismia.
1987

Millaista tuloksia sinä haluat? Keskustellaan!

Autamme johtoa näkemään vaihtoehtoja ja tekemään selkeitä valintoja.
Osallistamme henkilökunnan ja muut sidosryhmät.
Varmistamme prosessin etenemisen ja vaikuttavan lopputuloksen.