Responsiivinen julkaisu
Jaakko Tapaninen
Mar 29, 2014
Great Point avaussivu vuodelta 2006

Great Point avaussivu vuodelta 2006

Oli aika pistää firman sivut uusiksi. Se on hyvä tehdä ajoittain, vähän niin kuin ajaisi tuoreimmat päivitykset henkilökohtaiselle koneelle, ettei jää mistään tärkeästä paitsi. Mutta missä järjestyksessä pitäisi lähestyä kolmikkoa teknologia-sisältö-tyyli? Vastaus on: kaikkia yhtä aikaa. Tarkoituksen kautta.

Edelliset Great Pointin sivut oli tehty vuonna 2006, kun firma aloitti. Silloin sivut pyörivät aika lailla perustajan osaamisen ympärillä ja käyttivät silloista suosikkiteknologiaa flashiä eleganttien efektien aikaansaamiseksi. Nyt pitää ajatella toisin. Firma on olemassa tuottaakseen ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Great Point on sisältötoimisto, joka tuottaa viestinnän strategia- ja toteutuspalveluja organisaatioille ja brändeille, jotka haluavat viestiä itse suoraan kohderyhmälleen. Sivujen sisältö piti jäsentää tämän idean varaan.

Teknologian tärkein tarkoitus on viedä viesti sinne, missä sitä tarvitaan. Siksi sivut päivitettiin responsiivisiksi eli nyt niiden pitäisi mukautua kaikkiin mahdollisiin päätelaitteisiin puhelimista datatykkeihin. Samalla ne muuttuivat hakukoneille helpommin lähestyttäviksi. Sisällön pitäisi löytyä etsittäessä huomattavasti aikaisempaa helpommin. Tai ainakaan teknologia ei ole sen este.

Tyylin peruslinjat vedettiin jo 2006, kun Anders Carpelan muotoili yhtiön logon ja ilmeen. Tavoitteena oli iloisen asiallinen ote pienillä kansainvälisillä mausteilla. Hyvä graafinen suunnittelu kestää, ja niinpä päädyimmekin Juha Ruuskan kanssa päivittämään Andersin linjaukset  uudelle teknologialle. Ilmettä täydennettiin vielä  parilla ikonilla, jotka suunnitteli Barcelonassa toimiva suomalaisgraafikko Pietari Posti.

Nyt sivut on julkaistu. Tuo sana on tässä yhteydessä jännittävä. Paperimaailmassa julkaistu tarkoitti, että jokin oli valmis ja voitiin siirtyä seuraavaan asiaan. Verkkomaailmassa julkaistu tarkoittaa, että jotakin on aloitettu. Sitä on jatkuvasti muutettava, kehitettävä ja katsottava mihin se johtaa. Julkaista on valmiin vastakohta.